Život, vesmír a vůbec...
Cíl: vzájemné porozumění na hlubší, světonázorové úrovni, rozvíjení to–
lerance a vzájemného respektu.
Klíčová kompetence: afektivní kompetence ­ empatie (schopnost vžít
a vcítit se do způsobu uvažování, cítění a hodnot druhého); kognitivní kom–
petence ­ kulturní identita (uvědomit si vlastní „kulturní závaží“, uvědomit
si vlastní kulturní hodnoty, normy a tradice).
Cílová skupina: skupinově, 4­30 účastníků, interkulturní skupina,
v případě účastníků z jedné kultury technika rozkryje jemnější kulturní
a světonázorové rozdíly. 
Čas: cca 60 minut podle počtu účastníků a hloubky probíraných témat.
Pomůcky: pastelky, papíry A3.
Postup:
1. Účastníci dostanou papír a pastelky. Mají za úkol během cca 15 minut
na něm vytvořit obraz toho, jak funguje podle jejich názoru svět kolem
nás ­ „vesmír, život a vůbec...“. Zadání vedeme tak, aby bylo jasné, že
máme na mysli náboženské a světonázorové uspořádání světa. Můžeme
např. zmínit tibetské mandaly, křesťanská zobrazení ráje, fyzikální mo–
del vesmíru... Pokud účastníci pocházejí z kultur, kde je tabu zobrazo–
vat např. figurálně náboženské motivy, můžeme je vyzvat, aby k vyjá–
dření využili abstraktní motivy. Je dobré zadání doprovodit kratším
povídáním, během kterého se účastníci mohou na úkol připravit. 
2. Účastníci se rozdělí do pokud možno interkulturních dvojic, ve kterých
si během cca 15 minut představují vlastní výtvory a srovnávají je. 
3. Dvojice prezentují vlastní dialogy a výtvory. 
4. Diskuse nad tématy. 
Vyhodnocení, otázky (diskuse):
Technika je zaměřena na poměrně hluboké a osobní téma. Je vhodné ji
zařazovat spíše na závěr kurzů, předpokládá vyspělost v respektování názo–
ru druhého a toleranci. Samozřejmostí je citlivé moderování. 
Jak se vám o vašich výtvorech povídalo?
Byly mezi nimi nějaké rozdíly, nějaké body, na kterých jste se shodli?
Dokázali byste nakreslit společný obraz „Života, vesmíru a vůbec...“?
Který obrázek z předložených je ten „nejsprávnější“ (a jak se to pozná)? 
213
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>